Det er et godt spørgsmål, som Postnord har forsøgt at svare på via deres seneste E-commerce rapport for Norden.
Vi har dykket lidt ned i tallene og hevet nogle af de punkter ud, der kan være relevant for dig som indehaver eller medarbejder på en webshop. Vil du læse den fulde rapport kan du tilgå den hér, på Postnord’s hjemmeside.
Rapporten er på engelsk, men vi har for god ordens skyld sammenfattet den på dansk.
Her først i overskrifter nogle interessante punkter for lige netop det danske marked:
- Forbrugeradfærd og Præferencer
- Leveringspræferencer: Danske forbrugere værdsætter fleksible leveringsmuligheder højt og foretrækker at hente pakker på afhentningssteder eller få dem leveret til døren. Næsten halvdelen af forbrugerne har afbrudt køb på grund af leveringsrelaterede problemer som høje omkostninger og upraktiske valgmuligheder.
- Betalingsmetoder: MobilePay er yderst populær til mindre transaktioner, mens kreditkort foretrækkes til større køb. Integration af MobilePay med norske og finske betalingssystemer (Vipps og Swish) fremhæver tendensen mod et kontantløst samfund.
- Handel over grænsen
- 80% af danske forbrugere har foretaget onlinekøb fra udlandet det seneste år, hvor Kina er en topdestination på grund af lave priser. Denne tendens understreger vigtigheden af konkurrencedygtige priser for lokale e-handelsvirksomheder.
- Bæredygtighedstrends:
- Der er en stigende interesse for bæredygtige shoppingpraksisser, hvor 26% af danske forbrugere har købt brugte varer online den seneste måned. Aktiv prioritering af bæredygtighed i onlinekøb er dog stadig relativt lav, med kun 15% der konsekvent overvejer miljømæssige faktorer.
Ud fra ovenstående kan der uddrages nogle relevante fokusområder for dig som driver en webshop eller begår dig i online handel. Herunder bl.a.:
- Fokus på Fleksibel og Overkommelig Levering: For at reducere afbrudte køb, tilbyd fleksible og omkostningseffektive leveringsmuligheder. Overvej partnerskaber med afhentningssteder og forbedring af hjemmeleveringstjenester. Vi har i Provi bl.a. erfaring med opsætning af Shipmondo, som kan klare meget af det tunge arbejde for dig.
- Integrer Mobile Betalingsløsninger: Sikr problemfri integration af MobilePay og andre populære betalingsmetoder for at imødekomme forbrugerpræferencer og forbedre betalingsoplevelsen. Vi anbefaler, at man tager fat i sin betalingsudbyder allerede nu, hvis man ikke har fået sat MobilePay op som betalingsmulighed på sin webshop.
- Konkurrencedygtige Priser og Unikke Tilbud: På grund af den høje grad af handel over grænsen er det vigtigt at opretholde konkurrencedygtige priser og tilbyde unikke produkter for at tiltrække og fastholde lokale kunder. Fremhæv det unikke ved danske produkter, såsom design og kvalitet, for at differentiere sig fra internationale konkurrenter.
- Fremhæv Bæredygtighed: Selvom aktiv prioritering af bæredygtighed er lav, er der en stigende trend mod cirkulær handel. Fremhæv bæredygtige praksisser og produktmuligheder for at appellere til det miljøbevidste segment af forbrugere.
Er der noget i ovenstående der virker uoverskueligt, eller som noget i skal bruge hjælp til, er vi i Provi erfarne i både opsætning og vedligeholdelse af webshops. Kontakt os i Reklamebureauet for at høre mere.