I det seneste år har danskernes daglige minutforbrug på streamingtjenester oplevet en stigning fra 71 minutter i 2022 til 76,6 minutter i 2023, ifølge DR’s årlige rapport om medieudvikling. Det kan lyde beskedent, men det løber alligevel op i, at den gennemsnitslige dansker bruger 2.044 minutter (eller 34 timer) mere på streaming om året, sammenlignet med sidste år. Denne udvikling ses især tydeligt blandt danskernes tre mest populære streamingtjenester.
YouTube fastholder sin position som foretrukken platform og oplever en stigning på 2,3 minutter dagligt per bruger fra 2022 til 2023. Samtidig oplever TV 2 Play også vækst, mens DRTV øger sit forbrug mere beskedent.
På den sociale mediefront er der dog sket markante ændringer, især blandt aldersgruppen 15-75 år. Antallet af daglige Facebook-brugere er faldet betydeligt, og det er især de unge, der fravælger platformen. I 2023 er det nu kun 47% af de 15-24-årige, der dagligt anvender Facebook, sammenlignet med 69% i 2022.
Blandt de unge ses også en større stigning i brugen af en populær app, men samtidig også det største frafald. Den daglige brug af TikTok blandt de 15-19-årige er faldet fra 63% i 2022 til 55% i 2023. Unge er altså fortsat i front, når det gælder adoption af nye platforme, men samtidig er de også hurtige til at skifte fokus.
Hvis du er en virksomhed som skal til at markedsføre dine produkter, er det relevant at vide hvor din målgruppe befinder sig. Selvom Facebook er faldende og benyttes mindre af forbrugerne, så kan din målgruppe stadig befinde sig på Facebook. Det kan derfor stadig være oplagt at optimere markedsføringen hos Meta.
Hvis dine produkter er inden for fx. madbranchen eller ejendomsbranchen, er det også oplagt at benytte indholdstype i tiltagende popularitet ifbm. streamingtjenester, nemlig podcast. Her kan man samarbejde/betale podcastere om at lave en hurtig 30 sek-2 minutters reklame for hvad du tilbyder og/eller et af dine mest sælgende produkter. Også kaldet influencer marketing.
Holder forudsigelserne fra sidste og forrige år ift. de mest konkurrencedygtige markedsføringsværktøjer, bør du i år sætte fokus på nyhedsbreve (direkte markedsføring) med fokus på konvertering, og streamingreklame/influencermarketing (TikTok, YouTube, podcasts mm.) med fokus på branding.
Læs mere på DR’s rapport hér: https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/medieforskning/medieudviklingen/2023