Den 28. maj 2022 ændres betingelserne for at reklamere med en besparelse på baggrund et EU-direktiv. Reglerne får stor praktisk betydning for planlægningen af tilbud.
Hidtil har en sammenligning af produktets førpris med den nedsatte pris krævet, at førprisen forud var gældende i en periode på mindst 6 uger (4 uger for dagligvarer og sæsonvarer). Denne forudgående periode kaldes referenceperioden.
Korte kampagner af op til 3 dages varighed har ikke suspenderet referenceperioden. Det har gjort det muligt at reklamere med for eksempel samme 20 % besparelse på produktsortimentet til både Black Friday og i forbindelse med julehandlen.
De nye regler medfører, at:
Referenceperioden sættes ned til 30 dage (14 dage for varer med kort holdbarhed). Fremadrettet kan der således være kortere tid mellem tilbudsperioderne.
Undtagelsen vedrørende korte kampagner fjernes. Hvis produktet sættes ned på Black Friday, bliver denne tilbudspris anset for at være produktets nye normalpris de næste 30 dage, og produktet skal sættes yderligere ned for at reklamere med en besparelse i forbindelse med julehandlen.
Hvis prisen sænkes progressivt i en markedsføringskampagne, bliver det tilladt at sammenligne med prisen, der gjaldt før den første prisnedsættelse. Er normalprisen fx 100 kr., og afholdes der Black Friday-udsalg, hvor prisen først sænkes til 80 kr. og derefter til 60 kr., er det tilladt at reklamere med “Spar 40 %”.
De nye regler findes i § 9a i bekendtgørelse om oplysning om salgspris og enhedspris for forbrugsvarer. Selvom bestemmelsen er kort, indfortolker EU-Kommissionen i sin vejledning til det underliggende EU-direktiv bl.a. at:
Udtryk som “Udsalgspris”, “Særtilbud” eller “Black Friday-tilbud” skal anses som meddelelse af en målbar prisnedsættelse. Det betyder, at førprisen skal angives ved denne type udsagn, og referenceperioden på 30 dage overholdes.
Reglerne gælder ikke for loyalitetsprogrammer og personaliserede tilbud. Her vil den almindelig vildledningsbestemmelse dog forsat gælde.
Kilde: Horten.dk