Smartbox Group lever af at sælge oplevelsesgavekort i stort og småt format – alt fra biografbilletter til ferierejser. Værdien af disse oplevelser har de dog nægtet at udbetale til de forbrugere, som hellere havde haft gavekortets værdi i kontanter. Men nu har de udtalt til Forbrugerombudsmanden, at de vil udbetale værdien, hvis forbrugeren anmoder det.
Forbrugere har ifølge betalingsloven ret til at få udbetalt værdien af elektroniske gavekort. Man kan kræve at få gavekortets værdi udbetalt indenfor gyldighedsperioden, samt op til et år efter udløb. Forbrugerombudsmanden har konkluderet at gavekortbokse fra Smartbox er elektroniske gavekort.
Det kommer efter 32 klager til Forbrugerombudsmanden om situationer, hvor Smartbox har afvist at udbetale værdien.
Forbrugerombudsmanden har også klargjort reglerne over for Smartbox og meddelt, at de skal udbetale værdien af deres gavekortbokse, når det anmodes.
De gældende regler for elektroniske gavekort er til at finde i betalingslovens § 96.
Smartbox har meddelt, at de nu fremadrettet udbetaler værdien til de forbrugere, der anmoder om det. Smartbox har også udbetalt værdien til dem, der har klaget til Forbrugerombudsmanden. Derudover vil de også udbetale til forbrugere, som Smartbox har afvist gennem de seneste tre år, medmindre forbrugerne på anden vis er blevet godtgjort.
Udbetalingsretten er gældende uanset beløbsstørrelse, om det er et restbeløb, og uanset om forbrugeren har accepteret ombytning til et nyt gavekort og/eller har fået forlænget gyldighedsperioden.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:
”Forbrugerne er godt stillet ved køb af elektroniske gavekort. Det følger af loven, at forbrugere kan kræve elektroniske gavekort udbetalt op til et år efter udløb af gavekortenes gyldighedsperiode.”