Sociale Medier – og især Facebook – har i mange år været den foretrukne markedsføringsplatform for især små og mellemstore virksomheder. Årsagen har ofte været den lette tilgængelighed, og den direkte 1:1 kommunikation med potentielle kunder.
Facebook er fortsat det sociale medie, som langt den største del af den danske befolkning har en profil på. 88 % af danskerne har i 2020 en Facebookprofil. Det er næsten dobbelt så mange som på LinkedIn, Instagram og Snapchat, hvor 43-50 % af befolkningen har profiler på. I virkeligheden bølger brugerandele mellem sociale medier frem og tilbage.
Fra udgangen af 2020 til og med februar 2022, har sociale medier som Snapchat og TikTok vundet store dele af kampen om især unge menneskers daglige forbrug.
I den forbindelse er det bestemt også værd at nævne, at antallet af danske profiler på YouTube allerede i 2020 var steget til 44% af befolkningen over 12 år.
MEN Sociale Medier er ved starten af 2022 også blevet et dyrere og – til tider – mindre effektivt medie at annoncere på. Det skyldes ikke manglen af brugere på mediet, men at det er blevet svært at ramme de samme mennesker som før.
Der er mange begrænsninger, der har stor betydning for fx annonceringseffekten på Facebook:
- En stor efterspørgsel på annoncer driver annonceprisen op på mediet
- Tekniske begrænsninger i fx styresystemet på Apples iPhones (IOS 15), gør det svært at målrette annoncer
- Et stort antal annoncer giver meget ”reklamestøj”, hvilket betyder mindre effektive kampagner
Indhold og nye markedsføringskanaler i 2022
Gennemarbejdet og kreativt indhold har alle dage været årsagen til nogle af de mest succesrige markedsføringskampagner.
Bill Gates udtalte i starten af 90’erne at: ”Content is KING” (oversat: Indhold er KONGE), og det begreb holder stadig. Med mange annoncører på fx Facebook, bliver det svært at trænge igennem med nyheder om produkter eller serviceydelser. Der skal mere kreativt indhold til i kampen om brugerens gunst.
En vigtig overvejelse som annoncør er ligeledes at sprede annoncebudskabet på flere markedsføringskanaler.
Hos Provi arbejder vi med vores kunders markedsføringsbudgetter på flere platforme såsom:
- Facebook, Instagram, Google og YouTube, Snapchat
– og som noget lidt nyere og målrettet mod det danske marked: TV 2 PLAY.
Budskabet til alle annoncører er dog kort og simpelt: Arbejd koncentreret med at producere kreativt indhold, der fremhæver DINE unikke fordele samt spred dit budskab på mere end én platform.
Hjælpen er nær
Synes du det er svært at overskue markedet for online annoncering, og vil helst bare fortsætte med at gøre det, du er god til, så er hjælpen nær.
Vi tager en uforpligtende snak på telefon 30 60 40 54 allerede i dag, eller du kan læse om et par af vores cases.
Kilde: https://mediernesudvikling.kum.dk/2021/internetbrug-og-sociale-medier/