De nuværende regler
Efter de gældende regler er der er en normalprisperiode på seks uger (42 dage), hvilket vil sige, at en vare skal have været udbudt til salg i seks uger (42 dage) før, at du må annoncere med spar-budskaber på den pågældende vare. Hvis varen har varieret i pris i løbet af de seks uger (42 dage), er det den laveste pris i perioden, som du skal sammenligne med.
I løbet af de seks uger, har du mulighed for at køre enkelte kortvarige kampagner af op til tre dages varighed uden, at det får betydning for normalprisen. Det er dog en forudsætning, at kampagnen vedrører samtlige produkter, dele af dit produktsortiment eller bestemte produktkategorier. Der er altså ikke mulighed for at køre tilbud på enkeltprodukter uden, at det afbryder normalprisperioden.
De nye regler fra den 28. maj
Med de nye regler vil selv kortvarige kampagner få betydning for normalprisen også selv om kampagnen vedrører samtlige produkter, dele af dit produktsortiment eller bestemte produktkategorier. Hvis du på Black Friday kører med 25 procent rabat på alle produkter, så vil den nedsatte pris fungere som normalprisen de næste 30 dage og hvis du i forbindelse med julen vil annoncere med spar-budskaber, vil du skulle bruge Black Friday prisen som udgangspunkt for besparelserne.
Kortere frist for visse varer
For varer som må forventes at blive forringet eller forældet hurtigt, vil referenceperioden kun være på 14 dage. Det er dog vigtigt at understrege, at hvor der i dag gælder en kortere frist for dagligvarer, så vil det fra 22. maj 2022 ikke være alle dagligvarer, der omfattes af den nye frist på 14 dage. Det vil alene være varer, der reelt har en meget kort holdbarhed. Det kan for eksempel være fersk kød eller fisk, visse mejeriprodukter eller afskårne blomster.
Visse salgsfremmende udtryk kan også blive omfattet
EU-kommissionen har lavet et sæt retningslinjer for, hvordan de mener, at reglerne skal tolkes og det fremgår her, at visse salgsfremmende udtryk som for eksempel ”udsalgspris”, særtilbud” og ”Black Friday tilbud” også bliver omfattet af reglerne. Det betyder, at du i forbindelse med den type udsagn også skal skilte med varens tidligere pris og det skal være den laveste pris i de forudgående 30 dage.
Derimod mener EU-kommissionen ikke, at loyalitetsprogrammer som udgangspunkt er omfattet af de nye regler, men derimod ”alene” af de almindelige vildledningsbestemmelser i markedsføringsloven. Retningslinjerne siger heller ikke noget om, hvor lang tid en kampagne må vare, da det vil være omfattet af markedsføringslovens almindelige vildledningsforbud.
Kilde: Dansk Erhverv, danskerhverv.dk, 22. januar 2022.