Opsætter du virksomhedens kampagner og er du konkret i din detaljerede målretning, så bliver du snart begrænset af Facebook.
De har netop meddelt samarbejdende annoncører at de nu sætter begrænsninger for de detaljerede målretningsmuligheder i det nye år.
I dag er det muligt at målrette personer ud fra deres seksuelle orientering, politiske overbevisning, deres interesse for offentlige personer og organisationer samt deres interesse for specifikke mærkesager. Netop denne mulighed fjerner Facebook nu fra deres annoncørere.
Det medfører i praksis, at den konservative politiker ikke længere kan målrette personer, som udelukkende har vist interesse for Det Konservative Folkeparti på det sociale medie.
Begrænsningerne for den detaljerede målretning træder i kraft allerede d. 19. januar 2022. Her starter en udfasning, hvor vi langsomt vil opleve at mulighederne forsvinder.
Du bør huske at når Facebook ruller en opdatering som denne ud, så ruller de det ikke ud for alle med det samme. Hver annoncekonto har et ID nummer. Det er derfor sandsynligt, at de starter med alle ID numre fra X – Y, hvorefter de så tager alle ID numre fra Y – X. Du kan derfor opleve opdateringen før din kollega eller din konkurrent.
Udfasningen af de detaljerede målretningsmuligheder slutter d. 17. marts 2022. Alle kampagner, som forsat benytter de detaljerede målretningsmuligheder vil blive stoppet automatisk. Det gøres for at annoncen ikke leveres forkert eller uden formål inden annoncøren har gennemtjekket denne.
Det betyder naturligvis også at du nu skal til at annoncerer på en anden måde eller som minimum bruge nye adjektiver til at beskrive din målgruppe.
Du kan derfor efter denne opdatering opleve et mindre antal konverteringer og resultater i en periode.
Begrænsningerne foretages af Facebook for at beskytte mediets brugere. Det vurderes at ovenstående kan have stødende eller særlig følsom indflydelse på brugeraktivteten på mediet.
Ved spørgsmål, kontakt da venligst Lea Frydendal pr. e-mail: lfh@provi.dk