Inden for markedsføring findes der (i det simple setup) to retninger. De generelle termer for disse er Brand Building og Sales Activities.
For at vækste din virksomhed bør du fordele dit fokus og dine ressourcer på begge retninger.
Hvorfor? Af den simple årsag, at det er lige meget at folk ved hvem man er, hvis ikke man sælger. Det er til gengæld svært at sælge, hvis ingen kender din virksomhed.
Hvordan skal fokus fordeles?
For at kunne foretage denne vurdering er vi nød til kort at være lidt teoretiske, hvorfra vi kort forklare hvad de to begreber hver især indebærer.
Brand Building handler i høj grad om at opbygge sit brand over længere tid. Det er derfor en opgave som giver resultater på længere sigt.
Formålet er at opbygge et positivt kendskab til dit brand og skabe meningsfulde og længerevarende relationer. Markedsføring i form af Brand Buildings danner derfor grundlaget for kundeloyalitet, hvorfor denne form for markedsføring er meget mere emotionelt betinget.
Brand Buildings markedsføringsaktiviteter kan være sværere at måle på, men ønsker man tal på effekten af denne form for markedsføring, bør de skabes igennem længerevarende studier om brandperception og med gentagende brugerundersøgelser.
Sales Activities handler om at skabe et salg nu og her. Det er kortsigtede resultater, som får hjulene i virksomheden til at rulle. Det er via salg at der er råd til Brand Building. Denne form for markedsfæring er derfor oftest centreret om virksomhedens produkt eller ydelse. Markedsføringen vedrørende produkter og ydelser er ofte mere informativ og målrettet.
Sales Activities er oftest nemme at måle med den rette teknik. Vi får udleveret data af alle kanaler samt leads, som kan holdes op i mod vores investering i markedsføringen, hvorfra vi får en konkret ROI.
Nu til det du bør gøre…
Den generelle anbefaling – som også er understøttet af Les Binet og Peter Fields, som er anerkendte for deres studier i markedsføringseffektivitet – er at du skal balancere din indsat således at den er 60/40.
Det kan være fistende, at øge indsatsen på virksomhedens Sales Activities for at øge omsætning nu og her, men det kan resulterer i at erodere virksomhedens indtjening på den lange bane, hvis man ikke sikre den fremtidige pipeline af kunder.
Kilde: Tid & Tendenser, 03.21, Ole E. Andersen