Google har tidligere meldt ud at de arbejder på at udfase tredjepartscookies som sporer brugeres aktivitet op tværs af apps og hjemmesider. Nu har de offentliggjort at deres foreløbige test af en ny løsning, som både skal sikre bedre beskyttelse af privatlivet på nettet, og som gør annonceringen mere interessebaseret, foreløbig har forsøget vist gode resultater.
Teknologien
Den nye løsning til annoncering er lavet på en kombination af Googles Topics-API, kontekstuel information og first-party identifiers.Det er en form for førstepartsdata som en hjemmeside har om sine brugere og som kan bruges til at målrette annoncering på sitet.
Googles nye værktøj hedder Privacy Sandbox, som i grove træk er nye værktøjer til at målrette annoncørernes annoncering.
Lige siden Google meldte ud at man ville finde nye løsninger til cookies, har der været flere løsninger i spil, og her viser Topics-løsningen sig at være mest lovende. Teknologien i Topics er ifølge Google, at den finder en række emner som repræsenterer den enkeltes browserhistorik inden for en given uge. Emnerne gemmes i browseren i 3 uger, hvorefter den slettes.
Mere effektivitet for annoncørerne og bedre privatliv for brugerne
Googles nye annonceringsløsning er stadig på forsøgsstadiet, men viser rigtig gode resultater for annoncørerne:
- Annoncørernes brug af annoncekroner faldt mellem 2 og 7 % ved brug af den nye teknologi
- Antallet af konverteringer steg med 1-3% pr. investeret dollar, hvilket peger på højere effektivitet
- Klikraten forblev 90% af det nuværende niveau
Med udfasningen af tredjepartscookies og kommer Google til at sidde tungere på teknologien i forhold til målretning af annoncer, hvilket har medført klager fra en række nyhedsmedier.
Kilde: Mediawatch, Rebecca Goodstein, (21/04/2023) https://mediawatch.dk/Medienyt/Web/article15627528.ece?utm_campaign=MediaWatch%20Morgen&utm_content=2023-04-20&utm_medium=email&utm_source=mediawatch