En af de væsentligste tilføjelser i opdateringen IOS 14.5 er, at brugerne nu skal afgive samtykke til, at Apple må tracke deres data, såfremt de tilgår hjemmesider og apps fra et Apple device.
Efter opdateringen, som rullede ud den 26. april 2021, er der herefter lavet statistikker på hvor mange Apple-brugere, der har fravalgt tracking. Disse data er dog varierende og usikre. Der er dog tale om en meget stor andel, som fravælger tracking, og det gør, at du som annoncør må tænke innovativt med henblik på annoncering på Google og Facebook, hvor man i høj grad anvender brugerens data til at målrette reklamekampagner.
Derfor giver vi 3 korte men gode råd til, hvordan du kan målrette dine kampagner, indtil situationen efter IOS opdateringen er normaliseret.
Læn dig op ad Android – indtil videre
Hvis din annoncering er målrettet brugere med apple-devices, kan der være en betragtelig mangel i dataene på grund af brugernes fravalgte tracking.
Hvis din annoncering og data generelt er afhængig af brugen af mobile enheder, kan en mulighed være at ekskludere Apple-brugere fra markedsføringen, indtil situationen med de usikre tal fra Apple-brugerne forhåbentlig bliver normaliseret.
Som annoncør kan du altså drage nytte af, at Android-brugere er mere tilbøjelige til at give samtykke til sporing på tværs af online platforme.
Brug annoncekronerne på målgrupper der ligner
Målgrupper kan ligne hinanden, uden at de være identiske. Så hvis din markedsførings konvertering er afhængig af f.eks. retargeting-kampagner, så kan du med fordel målrette målgrupper, som ligner din primære målgruppe.
Brug derfor dine annoncekroner på dem, som har givet tilladelse til at lade sig tracke – og henvend din kampagne til dem, som minder om din tidligere målgruppe.
Få styr på dine cookie tilladelser
Hvis du allerede nu indsamler data fra dine kunder på andre platforme, kan det anbefales, at du opdatere måden hvorpå du beder brugerne tage stilling til cookies. På den måde kan du få så mange som muligt til at sige Ja-tak til sporring.
Skal vi hjælpe dig? Så tag kontakt til reklamebureauet hos Provi.