NYHEDSBREV
Tilmeld jer Provi’s nyhedsbrev.
Sidst opdateret d. 21 april 2023
De forskellige SoMe platforme benytter forskellige billedstørrelser, og det kan være svært at huske og adskille dem fra hinanden.
På LinkedIn varierer billedstørrelserne alt efter om det er en privat profil, en firmaprofil eller det er annonceringer. I denne korte lynguide, giver vi et kort overblik over formaterne:
LinkedIn personlig profil:
På din personlige LinkedIn profil anbefaler LinkedIn at du benytter et kvadratisk billede på min 400×400 pixel. Visningen af dit profilbillede på LinkedIn er blevet afrundet i det nye design, derfor skal yderkanterne kunne tåle at blive skåret fra. Man får god hjælp i LinkedIn når man uploader billedet, hvor man kan tilpasse og ”croppe” billedet, så det passer ind i formatet.
LinkedIn baggrundsbillede:
Du har også mulighed for at skifte baggrundsbilledet/coverbilledet på din profil. Størrelsen på coverbilledet er 1584×396 pixel. Vælger du et større billede, bliver billedet automatisk tilpasset disse dimensioner.
LinkedIn | Bredde | Højde |
---|---|---|
Profilbillede Coverbillede | 400 pixel 1584 pixel | 400px 396px |
LinkedIn firmaprofil | Bredde | Højde |
---|---|---|
Logo Coverbillede | 1128 pixel 191 pixel | 400px 396px |
Annoncer Facebook & LinkedIn | Bredde | Højde |
---|---|---|
LinkedIn | 1200 pixel 1200 pixel | 627px 628px |
Firmaprofiler på LinkedIn
Firmaprofilerne er meget lig de private profiler. På firmaprofilen er der også mulighed for at indsætte 2 forskellige billeder, et billede til logo og et coverbillede. Selvom opsætningen ligner den private profil meget, er billedformaterne ikke de samme. Du kan sagtens vælge at indsætte et billede der er større, men LinkedIn vil automatisk tilpasse dit billede til de dimensioner der passer til profilen. Du kan se formaterne i tabellen ovenover.
Billedstørrelser til annoncer på Facebook og LinkedIn
I dag benytter Facebook og LinkedIn stort set de samme billedstørrelser – der er kun en enkelt pixel i højdeforskel.
Når du opretter kampagner har kampagnens målsætninger indflydelse på hvilke typer af annoncer du kan bruge, og dermed også hvilke billedformater du skal anvende.
Kilde: Weemarket (2023) LinkedIn billedstørrelser, 31.03.23 på https://wemarket.dk/linkedin-billedstoerrelser
Coverbillede:
Facebook benytter flere forskellige billedformater, men det er især coverbilledet der kan give udfordringer, hvis man skal have den korrekte billedvisning. Formatet på coverbilledet er relevant uanset om man er virksomhed eller privatperson.
Når du skal vælge dit coverbillede er det vigtigt du overvejer om dit coverbillede vises mest på desktop/pc eller på smartphones. Wemarket anbefaler at du forsøger at tilpasse billedet, så det passer i bredden til desktops og har den rigtige højde til smartphones. Det er en god ide, hvis du gerne vil have fokus på midten af din grafik, så får du et flot resultat på begge devices, uden at noget bliver skåret fra. Husk at have godt med white-space i siderne.
Det er altid vigtigt at siden præsenterer sig flot, derfor er det vigtigt at billederne ikke bliver strukket forkert eller noget går tabt, så dit budskab i billedet forstyrres. Vær igen opmærksom på at dette kan afvige afhængig af din skærm og om det er på mobil eller desktop.
Kilde: Weemarket (2023) Facebook billedstørrelser (2023), 31.03.23 på: https://wemarket.dk/facebook-billedstoerrelser/
Facebook coverbillede | Bredde | Højde |
---|---|---|
Desktop Smartphone | 820 pixel 640 pixel | 312px 360px |
Facebook Vægopslag | Bredde | Højde |
---|---|---|
Billeder på væg (minimum) Øvrige anbefalinger Facebook nyhedsstrøm billede Bredformat Portrætformat Anbefalede billedstørrelser Facebook video | 504 pixel 1200 pixel 1200 pixel 484 pixel 155 pixel 1200 pixel 1910 pixel 1200 pixel 504 pixel | 504px 1200px 900px 452px 114px 628px 1000px 1200px 283px |
Billeder til vægopslag
Hvis du skal uploade et billede på din væg, skal du bruge et kvadratisk billede som er mindst 504×504 pixel. Hvis du vælger et billede som ikke er kvadratisk, vil Facebook tilpasse billedet så det passer ind i dimensionerne.
Det anbefales at uploade billeder i kvadratisk eller bredformat. Dette giver den bedste synlighed på Facebook.
Anbefalet billedstørrelse: 1200 x 1200 el. 1200 x 900
Kilde: Weemarket (2023) Facebook billedstørrelser (2023), 31.03.23 på: https://wemarket.dk/facebook-billedstoerrelser/
Facebook billedstørrelse (link)
Hvis man poster et link fra fx Instagram på Facebooks nyhedsstrøm er billedet 484×452. Hvis billedet er meget lille i størrelsen, så kan det blive vist ved siden af link teksten. Bredformat vil komme ned i en boks, som er 155 pixel bred. Portrætformat vil blive vist med en højde på 114 pixel.
Facebook har i de sidste 5 år åbnet op for billedformaterne, så man både kan bruge stående og kvadratiske billeder.
Facebook video
Når du arbejder med video på Facebook, skal størrelsen være 504×283. Det er en god ide at bruge en god thumbnail (det billede som vises, før videoen bliver afspillet) i newsfeedet.
Cheatsheet – Facebook billedstørrelser (optimale størrelser) | Bredde | Højde |
Facebook standard billede | 1200 | 1200 |
Facebook link billede | 1200 | 628 |
Facebook cover billede | 828 | 315 |
Facebook video | 504 | 283 |
Facebook profilbillede | 160 | 160 |
Facebook profilbillede (timeline) | 32 | 32 |
Facebook gruppebillede | 1640 | 856 |
News feed vertical | 1200 | 1650 |
Wemarkets anbefalinger til hvilke billedstørrelser der fungerer bedst til annoncer, kategoriseret efter placering:
| Bredde | Højde | Aspect ratio |
Facebook nyhedsstrøm (billede) – Anbefalet | 1200 | 1200 | 1:1 |
Facebook nyhedsstrøm (video) – Anbefalet | 1200 | 1500 | 4:5 |
Instagram nyhedsstrøm (billede) – Anbefalet | 1200 | 1200 | 1:1 |
Instagram nyhedsstrøm (video) – Anbefalet | 1200 | 1500 | 4:5 |
Facebook markedsplads (billede) | 1200 | 1200 | 1:1 |
Facebook markedsplads (video) | 1200 | 1500 | 4:5 |
Facebook højre kolonne (billede) | 1910 | 1000 | 1:91 |
Facebook højre kolonne (video) | 1200 | 1200 | 1:1 |
Messenger indbakke (kun billede) | 1200 | 1200 | 1:1 |
Facebook historie (billede) – Anbefalet | 1080 | 1920 | 9:16 |
Facebook historie (video) – Anbefalet | 1080 | 1920 | 9:16 |
Instagram historie (billede) – Anbefalet | 1080 | 1920 | 9:16 |
Instagram historie (video) – Anbefalet | 1080 | 1920 | 9:16 |
Messenger historie (billede) | 1080 | 1920 | 9:16 |
Messenger historie (video) | 1080 | 1920 | 9:16 |
Facebook in-stream (kun video) | 1920 | 1080 | 16:9 |
Facebook søgeresultater (billede) | 1910 | 1000 | 1:91 |
Facebook søgeresultater(video) | 1200 | 1200 | 1:1 |
Messenger sponsoreret besked (kun billede) | 1910 | 1000 | 1:91 |
Facebook instant articles (billede) | 1910 | 1000 | 1:91 |
Facebook instant articles(video) | 1200 | 1500 | 4:5 |
Audience network(billede) | 1080 | 1920 | 9:16 |
Audience network (video) | 1080 | 1920 | 9:16 |
Audience network in-stream (kun video) | 1920 | 1080 | 16:9 |
Wemarket har desuden lavet denne guide til billedstørrelser på mobiltelefoner
| Aspect ratio (formatforhold) | Foreslået pixelstørrelse |
Landscape / Horisontal (100% dækning) | 16:9 | 1920×1080 |
Kvadratisk / Nyhedsstrøm | 1:1 | 1200×1200 |
Vertikal (Facebook + Instagram) | 4:5 | 1200×1500 |
Vertikal (kun Facebook)** | 2:3 | 1200×1800 |
Portræt / Vertikal (100% dækning) | 9:16 | 1080×1920 |
**Facebook forventes at ændre disse regler, hvor det forventes at formatet udgår som led i et ønske om at skifte til 4:5 formatet.
Se mere i Wemarkets cheatsheet her: Kilde: Weemarket (2023) Facebook billedstørrelser (2023), 31.03.23 på: https://wemarket.dk/facebook-billedstoerrelser/.
Tilmeld jer Provi’s nyhedsbrev.
Provi tilbyder konsulentarbejde inden for områderne: karriererådgivning, virksomhedsrådgivning, marketing og EU-området.
Provi | Cvr. 37635391 | Forretningsbetingelser | Persondata & Cookiepolitik