Få styr på dine billedformater til sociale medier

Sidst opdateret d. 21 april 2023

De forskellige SoMe platforme benytter forskellige billedstørrelser, og det kan være svært at huske og adskille dem fra hinanden.  

På LinkedIn varierer billedstørrelserne alt efter om det er en privat profil, en firmaprofil eller det er annonceringer. I denne korte lynguide, giver vi et kort overblik over formaterne:

LinkedIn personlig profil:

På din personlige LinkedIn profil anbefaler LinkedIn at du benytter et kvadratisk billede på min 400×400 pixel. Visningen af dit profilbillede på LinkedIn er blevet afrundet i det nye design, derfor skal yderkanterne kunne tåle at blive skåret fra. Man får god hjælp i LinkedIn når man uploader billedet, hvor man kan tilpasse og ”croppe” billedet, så det passer ind i formatet.

LinkedIn baggrundsbillede:

Du har også mulighed for at skifte baggrundsbilledet/coverbilledet på din profil. Størrelsen på coverbilledet er 1584×396 pixel. Vælger du et større billede, bliver billedet automatisk tilpasset disse dimensioner.

Billede-netværk-for-akademikere-til-hjemmesiden
LinkedIn
Bredde
Højde
Profilbillede
Coverbillede
400 pixel
1584 pixel
400px
396px
LinkedIn firmaprofil
Bredde
Højde
Logo
Coverbillede
1128 pixel
191 pixel
400px
396px
Annoncer Facebook & LinkedIn
Bredde
Højde
LinkedIn
Facebook
1200 pixel
1200 pixel
627px
628px

Firmaprofiler på LinkedIn

Firmaprofiler på LinkedIn

Firmaprofilerne er meget lig de private profiler. På firmaprofilen er der også mulighed for at indsætte 2 forskellige billeder, et billede til logo og et coverbillede. Selvom opsætningen ligner den private profil meget, er billedformaterne ikke de samme. Du kan sagtens vælge at indsætte et billede der er større, men LinkedIn vil automatisk tilpasse dit billede til de dimensioner der passer til profilen. Du kan se formaterne i tabellen ovenover.

Billedstørrelser til annoncer på Facebook og LinkedIn

I dag benytter Facebook og LinkedIn stort set de samme billedstørrelser – der er kun en enkelt pixel i højdeforskel.

Når du opretter kampagner har kampagnens målsætninger indflydelse på hvilke typer af annoncer du kan bruge, og dermed også hvilke billedformater du skal anvende.

Kilde: Weemarket (2023) LinkedIn billedstørrelser, 31.03.23 på https://wemarket.dk/linkedin-billedstoerrelser

Billedstørrelser på Facebook

Coverbillede:

Facebook benytter flere forskellige billedformater, men det er især coverbilledet der kan give udfordringer, hvis man skal have den korrekte billedvisning. Formatet på coverbilledet er relevant uanset om man er virksomhed eller privatperson.

Når du skal vælge dit coverbillede er det vigtigt du overvejer om dit coverbillede vises mest på desktop/pc eller på smartphones. Wemarket anbefaler at du forsøger at tilpasse billedet, så det passer i bredden til desktops og har den rigtige højde til smartphones. Det er en god ide, hvis du gerne vil have fokus på midten af din grafik, så får du et flot resultat på begge devices, uden at noget bliver skåret fra. Husk at have godt med white-space i siderne.

Det er altid vigtigt at siden præsenterer sig flot, derfor er det vigtigt at billederne ikke bliver strukket forkert eller noget går tabt, så dit budskab i billedet forstyrres. Vær igen opmærksom på at dette kan afvige afhængig af din skærm og om det er på mobil eller desktop.

Kilde: Weemarket (2023) Facebook billedstørrelser (2023), 31.03.23 på: https://wemarket.dk/facebook-billedstoerrelser/

Facebook coverbillede
Bredde
Højde
Desktop
Smartphone
820 pixel
640 pixel
312px
360px
Facebook Vægopslag
Bredde
Højde
Billeder på væg (minimum)
Øvrige anbefalinger
 
Facebook nyhedsstrøm billede
Bredformat
Portrætformat
Anbefalede billedstørrelser
 
 
 
Facebook video
504 pixel
1200 pixel
1200 pixel
484 pixel
155 pixel
 
1200 pixel
1910 pixel
1200 pixel
 
504 pixel
504px
1200px
900px
452px
 
114px
628px
1000px
1200px
 
283px

Billeder til vægopslag

Hvis du skal uploade et billede på din væg, skal du bruge et kvadratisk billede som er mindst 504×504 pixel. Hvis du vælger et billede som ikke er kvadratisk, vil Facebook tilpasse billedet så det passer ind i dimensionerne.

Det anbefales at uploade billeder i kvadratisk eller bredformat. Dette giver den bedste synlighed på Facebook.

Anbefalet billedstørrelse: 1200 x 1200 el. 1200 x 900

Kilde: Weemarket (2023) Facebook billedstørrelser (2023), 31.03.23 på: https://wemarket.dk/facebook-billedstoerrelser/

Facebook billedstørrelse (link)

Hvis man poster et link fra fx Instagram på Facebooks nyhedsstrøm er billedet 484×452. Hvis billedet er meget lille i størrelsen, så kan det blive vist ved siden af link teksten. Bredformat vil komme ned i en boks, som er 155 pixel bred. Portrætformat vil blive vist med en højde på 114 pixel.

Facebook har i de sidste 5 år åbnet op for billedformaterne, så man både kan bruge stående og kvadratiske billeder.

Facebook video

Når du arbejder med video på Facebook, skal størrelsen være 504×283. Det er en god ide at bruge en god thumbnail (det billede som vises, før videoen bliver afspillet) i newsfeedet.

Cheatsheet til Facebook billedstørrelser

Cheatsheet – Facebook billedstørrelser (optimale størrelser)

Bredde

Højde

Facebook standard billede

1200

1200

Facebook link billede

1200

628

Facebook cover billede

828

315

Facebook video

504

283

Facebook profilbillede

160

160

Facebook profilbillede (timeline)

32

32

Facebook gruppebillede

1640

856

News feed vertical

1200

1650

Wemarkets anbefalinger til hvilke billedstørrelser der fungerer bedst til annoncer, kategoriseret efter placering:

 

Bredde

Højde

Aspect ratio

Facebook nyhedsstrøm (billede) – Anbefalet

1200

1200

1:1

Facebook nyhedsstrøm (video) – Anbefalet

1200

1500

4:5

Instagram nyhedsstrøm (billede) – Anbefalet

1200

1200

1:1

Instagram nyhedsstrøm (video) – Anbefalet

1200

1500

4:5

Facebook markedsplads (billede)

1200

1200

1:1

Facebook markedsplads (video)

1200

1500

4:5

Facebook højre kolonne (billede)

1910

1000

1:91

Facebook højre kolonne (video)

1200

1200

1:1

Messenger indbakke (kun billede)

1200

1200

1:1

Facebook historie (billede) – Anbefalet

1080

1920

9:16

Facebook historie (video) – Anbefalet

1080

1920

9:16

Instagram historie (billede) – Anbefalet

1080

1920

9:16

Instagram historie (video) – Anbefalet

1080

1920

9:16

Messenger historie (billede)

1080

1920

9:16

Messenger historie (video)

1080

1920

9:16

Facebook in-stream (kun video)

1920

1080

16:9

Facebook søgeresultater (billede)

1910

1000

1:91

Facebook søgeresultater(video)

1200

1200

1:1

Messenger sponsoreret besked (kun billede)

1910

1000

1:91

Facebook instant articles (billede)

1910

1000

1:91

Facebook instant articles(video)

1200

1500

4:5

Audience network(billede)

1080

1920

9:16

Audience network (video)

1080

1920

9:16

Audience network in-stream (kun video)

1920

1080

16:9

Wemarket har desuden lavet denne guide til billedstørrelser på mobiltelefoner

 

Aspect ratio (formatforhold)

Foreslået pixelstørrelse

Landscape / Horisontal (100% dækning)

16:9

1920×1080

Kvadratisk / Nyhedsstrøm

1:1

1200×1200

Vertikal (Facebook + Instagram)

4:5

1200×1500

Vertikal (kun Facebook)**

2:3

1200×1800

Portræt / Vertikal (100% dækning)

9:16

1080×1920

**Facebook forventes at ændre disse regler, hvor det forventes at formatet udgår som led i et ønske om at skifte til 4:5 formatet.

Se mere i Wemarkets cheatsheet her: Kilde: Weemarket (2023) Facebook billedstørrelser (2023), 31.03.23 på: https://wemarket.dk/facebook-billedstoerrelser/.

Email: eel@provi.dk

Tlf. +45 54 86 06 04

Mobil. +45 30 60 52 34

Billede af Emil, medarbejder hos Provi
Få en snak med...
test