Købeloven indeholder grundlæggende principper, som giver forbrugeren og virksomheden hhv. rettigheder og pligter. Reglerne beskytter derved køberen ved køb af varer og ydelser, men købeloven har førhen gjort sig mest bemærket i detailhandlen eller i handlen med håndværksmæssige serviceydelser.
Nu træder købeloven dog ind i den digitale verden.
Ved årsskiftet til 2022 har du som køber af digitale serviceydelser nu fået nye rettigheder, og de digitale ydelser er blevet indskrevet i købelovens paragraffer.
De nye rettigheder, som du skal være opmærksom på som køber (og som leverandør) er følgende:
Køber har fået udvidet formodningsreglen.
Førhen har formodningsreglen gjort sig gældende ved at hvis der er en fejl eller et problem med det købte produkt inden for det første halve år, så må man formode, at fejlen har været der fra starten. Det halve år er dog nu blevet forlænget til at gælde et år fra købsdato. Dertil skal du ikke kunne bevise, at fejlen har været der hele tiden. Ansvaret ligger hos virksomheden.
Software eller del-software er også omfattet af købeloven
Køber du et produkt såsom en app eller andet digitalt produkt som benytter en software, og denne software ikke længere fungerer efter hensigten, så har du nu mulighed for at reklamerer.
Viser en vare sig at have en fejl eller mangel, giver købeloven jf. din reklamationsret dig ret til:
- at få manglen afhjulpet, f.eks. få varen repareret
- at få varen omleveret
- at få et forholdsmæssigt afslag i prisen
- at få pengene tilbage – hæve købet
Den digitale reklamationsret bliver ikke for gammel
Ved køb af fysiske varer er der en reklamationsret på 2 år. Denne udvides ved køb af digitale ydelser. Hvis du f.eks. køber en ydelse såsom en streamingstjeneste, hvor du løbende får leveret digitalt indhold, så gælder reklamationsretten i hele perioden, hvor du får leveret denne ydelse.
Ovenstående er derved en væsentlig forbedring af forbrugerrettighederne ved køb af digitale ydelser.