Som det er med alt andet indhold på sociale medier, så er godt indhold det allervigtigste – og det skal selvfølgelig altid være dit primære fokus. Når det så er sagt, så har LinkedIn fået en ny algoritme, hvor fokus er på at udnytte platformens potentiale for at netværke med hinanden endnu mere. Derfor er budskabet også at bruge energi på at skabe faglige dialoger og debatter frem for at ’like’ eller dele.
Essensen i den nye algoritme er at det er kommentarerne der skaber reach. Algoritmen lægger vægt på at kommentarerne har en vis kvalitet – gerne med faglige eksperter og med kommentarer der har en vis længde[1]. En kommentar giver 15 gange større reach og er 5 gange mere effektivt end hvis du deler en andens opslag med dine egne kommentarer. Algoritmen favoriserer desuden indhold der skaber dialog og jo flere kommentarer i tråden des bedre – naturligvis med det udgangspunkt at man forholder sig fagligt og konstruktivt til emnet og evt. stiller konkrete spørgsmål til forfatteren.
Fokus på det faglige: De tætte bringes tættere
LinkedIns fokus er ikke at være et medie for alle, men i stedet et meningsfuldt og værdiskabende medie der fremmer faglige relationer – især de nærmeste. Jo mere du deler med de samme, jo mere ser du fra dem i dit feed og dermed bliver du også bragt tættere på dem du fagligt er tæt på. Det samme gælder de indholdstyper som du reagerer mest på. Det er de samme mønstre der gælder når du besøger en profil – det sender et stærkt signal til algoritmen og giver 50 % større chance for at se indhold fra vedkommende i dit feed efterfølgende.
Algoritmen stiller krav til dit indhold
Den nye algoritme forholder sig til indholdet – den analyserer dit indhold og tager stilling til hvorvidt du eller din organisation er ekspert på området, jo større ekspertise, jo større synlighed. Algoritmen fremmer personlige og faglige indlæg og straffer AI-generede tekster og stockfotos. Med andre ord, stiller algoritmen krav om at du engagerer dig aktivt og igennem dit indhold viser at du er engageret og altså ikke springer over hvor gærdet er lavest, når du laver indhold.
Godt indhold på LinkedIn er bygget op med en fængende overskrift eller spørgsmål, et velvalgt billede og en tekst på 800-1200 ord – gerne afsluttet med et godt spørgsmål som lægger op til dialog, fx med et nyt perspektiv på det konkrete emne. Dette understøtter pointen i indledningen – nemlig at invitere dit netværk til at kommentere og skabe faglig dialog, samt øge visningen og engagementet på dit indlæg.
Du kan også læse mere her:
[1] https://kforum.dk/nyheder/analyser/article16830025.ece