Dansk Industri udgiver i samarbejde med Epinion hvert år en rapport, hvor de spørger danskerne ind til deres vaner i forhold til handel på internettet. Årets rapport er for nyligt kommet ud, og som deltager til deres Små- og Mellemstore Virksomheder arrangement fik vi fingrene i en kopi.
Hos Provi har vi dykket lidt ned i tallene og udvalgt nogle punkter, der kan være relevant for dig som har en webshop, eller gerne vil sælge online.
Du kan læse hele rapporten på deres hjemmeside hér, hvis nedestående har skabt nysgerrighed på området.
Danskernes forbrug
I 2023 fortsatte danskernes e-handelsvaner med at vokse. Omkring 81% af danskerne handlede online hver måned, og det samlede onlineforbrug nåede 132 mia. kr. Danskerne købte online i gennemsnit 3,7 gange om måneden og brugte omkring 1.611 kr. per måned online. December var årets største online måned, hvor danskerne klikkede ”KØB” 4,9 gange og brugte i gennemsnit 2.084 kr på juleindkøbet.
Det danske sprog og dansk beliggenhed er mindre vigtig
Dansk sprog og danske ejerskab er blevet mindre vigtige for forbrugerne. Det danske sprog som parameter for tilvalg af en butik falder med 1,7 procentpoint, og betydningen af en webshop med danske rødder falder med 1 point. Især blandt unge forbrugere er det mindre vigtigt, om en webshop er dansk. Til gengæld er et godt online ry og godt webdesign afgørende konkurrenceparametre for at tiltrække den unge forbruger.
Vi handler stadig mere internationalt, men handlen ind i landet følger ikke med
E-handelsbalancen fortsatte med at vise et historisk stort minus på 59,1 mia. kr. i 2023. Det viser forskellen mellem det beløb, danskerne lægger i udenlandske webshops og det beløb, udlandet lægger i danske webshops. Minusset er vokset hvert år siden 2016 og øgedes yderligere med -2,6% i 2023.
Forbrug fordelt på varekategorier – unge står for udsving
De unge forbrugere uden børn handler i stigende grad på udenlandske webshops. Tøj og sko udgør 47% af deres køb, og online gaming er vokset med 18%, mens film og serier er faldet med 15%. Selvom de unge handler mere online, er otte ud af deres top 10 webshops udenlandske.
Direkte hos producenten, eller restsalg hos 3. part?
Som noget nyt har Epinion i 2023 spurgt ind til andelen af forbrugere, der handler direkte ved producenten (D2C).
19% af de adspurgte svarer, at det seneste onlinekøb blev foretaget hos dem, der producerer varen. Forældre med hjemmeboende børn fører an med en andel på 22%.
Derudover er der også spurgt ind til ”re-commerce”, eller genbrug. 70% af danskerne havde den seneste måned købt enten datovarer på outlet eller genbrug. Af dem har 30% havde handlet online (gennem f.eks. Too Good To Go) og 65% i fysiske butikker.