Forbrugerne vælger oftere og oftere den bevidste virksomhedsprofil.
FN´s verdensmål er meget interessante, da bæredygtighed fortsat bliver en større faktor i købsbeslutningen. FN´s verdensmål omhandler ikke kun den bæredygtige profil, men har eksempelvis også agendaer inden for at sikre god uddannelse, anstændige jobs og at reducere uligheder.
Derfor er det blot et spørgsmål om tid før alle virksomheder i et eller andet omfang har implementeret initiativer og tanker omkring miljø, klima og socialt ansvar i deres forretningsplan. Alle virksomheder, uanset størrelse eller forretningsområde, bærer i dag et socialt, samfundsmæssigt og miljømæssigt ansvar. Som virksomhed skal du derfor være bevidst om dine værdier og udvælge indsatsområder, der afspejler disse.
Dette kan du gøre i din marketingstrategi.
- Formuler den forskel I gør i produktionen af jeres produkter eller for en grønnere fremtid.
- Fokuser på at være ærlige, pålidelige og transparente. Lad vær med at forvirre kunderne/forbrugerne uden forklaring på, hvordan udsagnene hænger sammen med jeres virksomhed.
- Fremstå ambitiøse, men realistiske. Du ved måske godt, at din virksomheds indsatser ikke redder den globale klimakrise, men vær alligevel ambitiøs omkring jeres tiltag og bidrag.
- Definér jeres fremadrettede mål. Målstregen flytter sig hele tiden, men kan I formidle jeres kilde til inspiration vedrørende bæredygtige tiltag og allerede opnåede målsætninger.
Vær opmærksom på…
I skal som virksomhed passe på fænomenet greenwashing, hvilket omhandler markedsføring af bæredygtighed uden dokumentation. Det har betydning for dig, da du skal fremhæve de grønne indsatser din virksomhed har implementeret, og ikke kun jeres gode intentioner.
I skal naturligvis altid huske at følge markedsføringsloven!
- Udsagn skal være relevante, afbalancerede og ikke overdrives.
- Udsagn må ikke være vildledende, så forbrugeren tror at ydelsen eller produktet eksempelvis er bedre for miljøet, end det er tilfældet.